METODY TERAPEUTYCZNE
WERONIKA SHERBORNE
Podstawowe założenia tej metody to rozwijanie przez ruch:
– świadomości własnego ciała;
– świadomości przestrzeni, działania w niej, dzielenia z innymi;
– nawiązywania kontaktu.
Udział w tej metodzie ma na celu :
– poznanie własnego ciała;
– usprawnienie motoryki;
– poczucia swojej siły, sprawności.
Dzięki aktywności dziecko nabiera zaufania do siebie, poznaje przestrzeń, czuje się bezpieczne, pewne. Sesje dostarczają doznań związanych ze zmysłem równowagi, kinestetycznych, dotykowych.





TERAPIA NEUROTAKTYLNA
Terapia NEUROTAKTYLNA jest jedną z bazowych technik w systemie terapeutycznym. Jest to rodzaj masażu i stymulacji skóry, który pobudza oraz przygotowuje receptory skóry do prawidłowego odbioru bodźców sensoryczno-motorycznych pochodzących z otoczenia oraz do aktywizacji rozwoju funkcji mózgowych i układu nerwowego . Zwiększa świadomość ciała i reguluje zaburzenia skóry w odbiorze wrażeń dotykowych. Stosuje się także oddzielnie jako metodę relaksującą i wspierającą rozwój dziecka, a także jako wspomaganie terapii osób dorosłych. Obniża poziom stresu.





SENSOPLASTYKA
Sensoplastyka to metoda edukacyjno-terapeutyczna, która angażuje dzieci w plastyczne zabawy sensoryczne wykorzystujące naturalne materiały. Celem zajęć jest stymulacja wszystkich zmysłów poprzez manipulowanie różnorodnymi substancjami o różnych fakturach, kolorach i zapachach.








ARTETERAPIA
Arteterapia to metoda terapeutyczna, która wykorzystuje sztukę do pracy z emocjami, myślami i doświadczeniami.




























METODA MARII MONTESSORI
Głównym celem metody jest wspieranie rozwoju dziecka dostosowanego do jego indywidualnych możliwości. Poprzez oddziaływanie na wiele zmysłów, dziecko zdobywa wiedzę na temat otaczającego świata, uczy się czynności życia codziennego, rozwija zmysły i uspołecznia się. Istotną rolę w edukacji metodą M. Montessori stanowi materiał dydaktyczny. Jest on tak przygotowany, rozmieszczony w klasie i udostępniony dzieciom, że tworzy logicznie uporządkowaną całość programową. Dziecko poprzez wielokrotne powtarzanie pracy z materiałem nabywa umiejętności wykorzystywanych w życiu codziennym, poznaje, litery, cyfry, uczy się liczyć, pisać, wzbogaca zasób słownictwa.

FELINOTERAPIA
Felinoterapia to metoda terapii wykorzystująca kontakt z kotami, podobnie jak dogoterapia, ale zamiast psów. Celem jest poprawa zdrowia psychicznego i fizycznego pacjenta poprzez relacje z tymi zwierzętami, a także poprzez obserwację lub przebywanie w ich towarzystwie.












DOGOTERAPIA
Dogoterapia jest jedną z metod wspomagających rozwój dzieci niepełnosprawnych, wykorzystująca kontakt z psem. Prowadzone ćwiczenia i zabawy z udziałem psa mają na celu:
- stymulację rozwoju funkcji poznawczych
- usprawnienie funkcji motorycznych
- naukę postępowania z psem
- usprawnienie umiejętności komunikowania się
- stymulację rozwoju mowy
- redukowanie napięć emocjonalnych
- kształtowanie właściwych wzorców zachowań wobec psa
- stymulowanie możliwości doznania radości, oraz relaksacji w obecności psa













HIPOTERAPIA
Hipoterapia to szereg oddziaływań terapeutycznych prowadzonych z udziałem konia, w których wykorzystywane są jego specyficzne właściwości.
Spośród właściwości terapeutycznych konia najczęściej wymienia się:
- koń zmniejsza spastyczność mięśni;
- koń koryguje postawę ciała;
- koń pobudza zmysły;
- koń stanowi źródło bodźców równoważnych;
- koń uaktywnia;
- koń mobilizuje i nie nudzi;
- koń jest bezpieczny emocjonalnie;
- koń uczy;
- koń relaksuje.
Obcowanie z koniem i jazda na nim przynosi dzieciom wiele radości, efekty terapeutyczne, poprawę w zachowaniu, wyciszenie się, poprawę w komunikowaniu się z otoczeniem.






HYDROTERAPIA
Hydroterapia, zwana również wodolecznictwem lub akwaterapią, to metoda fizjoterapii, w której wykorzystuje się wodę w celach leczniczych, rehabilitacyjnych i profilaktycznych.






Indywidualna Stymulacja Słuchu dr K. Johansena
Program Johansen IAS, czyli indywidualna stymulacja słuchu to metoda zapoczątkowana przez dr Kjelda Johansena – duńskiego nauczyciela i psychologa, dyrektor Bałtyckiego Laboratorium Badań Nad Dysleksją. W swojej pracy K. Johansen oparł się na doświadczeniach i badaniach naukowych Christiana A. Volfa. Jest to metoda wspomagająca, rekomendowana przez Instytut Neurofizjologii i Psychologii INPP w Chester . Od wielu lat z powodzeniem jest wykorzystywana miedzy innymi w Niemczech, Skandynawii, Wielkiej Brytanii i USA.
MUZYKOTERAPIA
Muzykoterapia to metoda terapeutyczna wykorzystująca muzykę i jej elementy do przywracania zdrowia lub poprawy funkcjonowania osób z różnorodnymi problemami.
ZAJĘCIA Z LOGOPEDĄ
W zależności od możliwości komunikacji werbalnej danej osoby oraz indywidualnego programu pracy logopedycznej, program terapii ukierunkowany jest na:
- stymulowanie rozwoju mowy dziecka
- wypracowanie właściwych nawyków związanych z mówieniem
- doskonalenie mowy już ukształtowanej,
- korygowanie występujących nieprawidłowości (w razie potrzeby).
INNE METODY I ZAJĘCIA WYKORZYSTYWANE W NZSPO:
- Metoda Krakowska
- TUS – Trening Umiejętności Społecznych
- Cavioterapia