TERAPIA LOGOPEDYCZNA
W zależności od możliwości komunikacji werbalnej danej osoby oraz indywidualnego programu pracy logopedycznej, program terapii ukierunkowany jest na:
- stymulowanie rozwoju mowy dziecka (niemal od jego urodzenia) przez logopedę przy olbrzymim wsparciu osób z najbliższego otoczenia dziecka, poprzez:
- rozmawianie o rzeczach, które się razem z dzieckiem wykonuje,
- obdarzanie komentarzem każdą czynność wykonywaną przy dziecku (np. podczas gotowania, jedzenia, mycia, sprzątania),
- zadawanie samemu sobie pytania i odpowiadanie na nie- w obecności dziecka,
- zachęcanie dziecka do opisywania tego, co widzi wokół siebie (w swoim pokoju, za oknem itp.), co robi i co chce robić,
- prowokowanie dziecka do nazywania przedmiotów, którymi się bawi,
- zachęcanie dziecka do opowiadania o tym, co widziało na spacerze, co zostało kupione w sklepie itp..
Takie działania (postawa i zachowania językowe) rodziców mają na celu wzbudzanie tzw. radości mówienia i chęci powiadamiania, ponadto mają one zwrócić uwagę dziecka na słowa i na korzyści płynące z posługiwania się nimi.
- wypracowanie właściwych nawyków związanych z mówieniem, tj:
- prawidłowego oddechu – emisji głosu,
- przełykania śliny – zamykania ust,
- patrzenia na rozmówcę,
- nauka prostych słów – dążenie do tego, by uczeń opanował taki zasób słownictwa, który jest mu niezbędny do życia i społecznego funkcjonowania (przynajmniej w zakresie podstawowym),
- kształcenie zdolności formułowania pytań, próśb, poleceń,
- sygnalizowanie własnych potrzeb, życzeń, pretensji – nawiązywania i prowadzenia rozmowy,
- odpowiadanie na pytania – opowiadania.
- doskonalenie mowy już ukształtowanej,
- korygowanie występujących nieprawidłowości (w razie potrzeby).
Istotą nie jest to ile i jakie zjawiska logopedyczne obserwuje się w mowie dzieci, lecz to, na ile utrudniają im one komunikowanie się z innymi osobami. A zatem, nie jest ważne, ile dziecko przyswoi sobie słów, ale to, czy słowa pozwolą mu na przekazanie jego intencji i osiągnięcie celu wypowiedzi. Właśnie takie podejście powinno wyznaczać kierunek oraz cel terapii, którym jest optymalne usprawnienie procesu komunikacji, by dziecko zaspokajało potrzebę porozumiewania się z innymi. Komunikacja ta może mieć charakter werbalny i niewerbalny.
- komunikowanie się z otoczeniem w każdy możliwy sposób, słownie i/lub korzystając z AAC:
- za pomocą symbolu PCS,
- za pomocą gestów,
- za pomocą symboli przestrzenno-dotykowych,
- usprawnianie funkcji pokarmowych:
- trening karmienia,
- trening żucia,
- masaż logopedyczny,
- usprawnianie funkcji słuchowych:
- elementy logorytmiki,
- treningi słuchowe,
- naukę czytania z wykorzystaniem metody symultaniczno-sekwencyjnej,
- doskonalenie procesów rozumienia mowy werbalnej.













