Zajęcia Montessori.

Czy talerz potrafi pływać?

Celem zabawy jest zapoznanie dziecka ze zjawiskiem napięcia powierzchniowego.

Potrzebne materiały:

  • miska z wodą,
  • różne talerzyki: duże, mniejsze deserowe, może być także talerzyk papierowy,
  • nakrętki od słoików,
  • cienką gładką bibułkę,
  • kawałeczki drutu,
  • spinacze,
  • monety lub blaszki.

Jak zacząć?

  1. Postaw przed dzieckiem wodę z miską i rozłóż przygotowane materiały. Rozbudź ciekawość dziecka i spytaj je: Jak myślisz czy talerz potrafi pływać?
  2. Zaproponuj dziecku aby to sprawdziło, przy użyciu wszystkich talerzy jakie zgromadziłaś.
  3. Pozwól dziecku na swobodne zabawy przy próbach sprawdzania odpowiedzi na Twoje pytanie. Nie mierz mu czasu! Jedno dziecko będzie badało przez 5 minut, inne zajmie się tą czynnością godzinę.

Co dalej?

  1. Po pewnym czasie, gdy dziecko zbada już najróżnorodniejsze warianty i talerz będzie mu tonął w misce z wodą, zademonstruj mu jak położyć talerz na wodzie. Zrób to delikatnie, kładąc talerz płaską stroną na powierzchni wody.
  2. Zapytaj dziecko: Jak myślisz, dlaczego mój talerz nie zatonął?
  3. Pozwól dziecku na swobodne wyrażanie swoich przypuszczeń i domysłów, a jeśli nie wie, możesz mu opowiedzieć o tym, co to jest napięcie powierzchniowe.

Jak wiesz, napięcie powierzchniowe jest zjawiskiem, które powoduje, że powierzchnia cieczy zachowuje się jak napięta błonka. Dzięki napięciu powierzchniowemu małe owady

mogą biegać po powierzchni wody nie zanurzając się. Małe przedmioty o gęstości większej od gęstości wody mogą pływać po jej powierzchni, a pająk topik może zbierać pod wodą powietrze w dzwonie zrobionym z pajęczyny.

Jak dalej rozwinąć tę zabawę?

  1. Zaproponuj dziecku, aby sprawdziło czy pozostałe, zgromadzone przez Ciebie przedmioty potrafią utrzymać się na wodzie.
  2. Zapytaj dziecko: Czy moneta albo drucik potrafią utrzymać się na wodzie?
  3. Teraz jest czas na to abyś zademonstrowała dziecku w jaki sposób sprawić, aby drucik utrzymywał się na powierzchni wody. Weź kawałek bibułki oraz drucik. Delikatnie połóż bibułkę na powierzchni wody i umieść na niej równie delikatnie drucik. Po chwili gdy bibułka namoknie – opadnie na dno, a drucik będzie utrzymywał się na powierzchni wody. CZARY! MAGIA!
  4. A co się stanie, gdy monetę po jednej stronie posmarujesz olejem?

Wiesz?

Nie?

 

 Źródło:https://kreatywnewrota.pl/czy-talerz-potrafi-plywac/

 

Malowane kamienie

 

 

Na początek poszukiwanie odpowiednich kamieni może być przygodą, następnie samo malowanie będzie fajną zabawą, a końcowy efekt może stanowić ozdobę ogrodu. Możemy w ten sposób przygotować wspólnie z dzieckiem prezent dla bliskich lub stworzyć dekorację do domu. Można    w ten sposób stworzyć elementy do pudeł sensorycznych, elementy do sortowania po kolorach, czy liczmany.

Źródło;https://www.domowemontessori.pl/malowane-kamienie/

 

Kryteria selekcyjne:

  • gładkie,
  • raczej duże, jednak mieszczące się w dłoni,
  • jasne, choć niekoniecznie.

Szare kamienie trudniej pomalować, ale mając do dyspozycji odpowiednie farby, także z nich można wyczarować małe cudeńka.

Wykonanie:

Malowanie kamieni można potraktować na różne sposoby :

  • zacząć od pomalowania całego kamienia na wybrany kolor podkładowy,
  • bądź dostosować rysunek do naturalnego wybarwienia kamienia. Za każdym razem trzeba pamiętać o dokładnym umyciu i osuszeniu kamienia.

Poniżej  przykład szkiców naniesionych bezpośrednio na kamień. Tu rysunki zostały wykonane ołówkiem, jednak można zastosować także kalkę do przeniesienia na płaski kamień gotowego wzoru.

Szkice wypełniane są następnie kolorem lub w sposób monochromatyczny.

Poniżej znajdziecie przykład innego potraktowania kamienia. Tu zabawa plastyczna dla dzieci zaczyna się od pokrycia całego kamienia warstwą farby w wybranym kolorze. Dopiero na niej szkicowane są kolejne elementy i wypełniane kolorem.

Malowanie kamieni bez podkładu może okazać się kłopotliwe. Część farb niezbyt dokładnie kryje ciemne barwy. My mamy do dyspozycji farby akrylowe i lateksowe. Te pierwsze są farbami do prac plastycznych (RENESANS i Marabu). Wymagały 3 warstw do uzyskania dokładnego pokrycia kamienia. Przy dwóch widać było jeszcze maźnięcia pędzlem, ale to nie będzie przeszkadzało dzieciom w zabawie.

Farba lateksowa jest bardzo podobna do farb akrylowych, zawiera jednak więcej żywic. Fioletowy domek został pokryty tylko jedną warstwą farby i nie widać na nim mazania. Próbki tych farb (50 ml) można kupić w każdym chyba sklepie budowlanym, a cena nie odbiega od farb dla plastyków (10 ml farby RENESANS to około 0,64 zł, 10 ml testera Beckers to około 0,58 zł, 10 ml farb CreaColor od Marabu to około 0,36zł).

 

 

Zarówno całe rysunki, jak i podkreślenia konturów można wykonać markerami. My mamy do dyspozycji tylko jeden, czarny, ale w palecie kolorystycznej znaleźć można także inne niezmywalne markery.

 

Źródło:http://bystredziecko.pl/malowane-kamienie-plastyka/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Owsianka

 

 

           Ciepła owsianka na wodzie, to jedno z najzdrowszych śniadań na świecie! Płatki owsiane zawierają mnóstwo energii w postaci węglowodanów złożonych oraz zawierają dużo błonnika pokarmowego.

Dla dzieci mających problemy z trawieniem zawartej w mleku laktozy – owsianka na wodzie                           to najlepsze śniadanie.

Składniki:

  • płatki owsiane górskie
  • migdały bez skórki na pazurki
  • migdały ze skórką na piórka
  • plasterki kiwi na oczy
  • kawałki jabłka na skrzydła

Przygotowanie:

Owsiankę najlepiej przygotować w małym garnuszku gotując płatki owsiane z wodą, powoli mieszając przez 3-4 minuty.

Potem przelewamy owsiankę do miseczki i robimy sówkę.

Smacznego!

Źródło:https://miastodzieci.pl/zabawy/najlepsza-owsianka-na-wodzie-madra-sowa/