Montessori

Metoda Montessori:

aktywności, które pomogą dziecku w nauce czynności potrzebnych na co dzień.

1. Wyciskanie gąbki

Materiały:

  • 1 taca
  • 1 gąbka
  • 2 puste miski (najlepiej tłukące się)
  • 1 mały ręcznik

Cele bezpośrednie:

  • Dbanie o wnętrze domu
  • Wyciskanie gąbki

Cele pośrednie:

  • Ćwiczenie drobnych ruchów i ich precyzji, praca motoryczna, zwłaszcza ręki (przygotowanie do nauki pisania)
  • Orientacja w otoczeniu i adaptacja do niego = niezależność i pewność siebie
  • Koncentracja podczas kolejnych powtórzeń ćwiczenia

Pokaz:

  1. Poproś dziecko żeby wzięło tacę z półki i zaniosło ją na stolik.
  2. Pokaż mu skąd wziąć wiaderko i postaw je na prawo od krzesła. Poproś dziecko, żeby napełniło lewą miskę wodą (w razie potrzeby, pomóż mu).
  3. Gdy dziecko postawi miskę na tacy, usiądź obok niego. Pokaż dziecku materiały, zapytaj czy je zna i nazwij te, których nie zna. Opisz słowami czynności, które będziesz wykonywać. Połóż ręcznik na prawo od tacy. Włóż gąbkę do lewej miski i obserwujcie jak wchłania wodę. Chwyć gąbkę obiema rękami i podnieś. Zauważ, że z niej kapie, gdy podnosisz ją nad prawą miskę. Wyciśnij gąbkę. Ponownie włóż gąbkę do lewej miski.
  4. Powtarzaj całą procedurę, aż opróżnisz miskę z wody. Odłóż gąbkę. Wytrzyj ręce ręcznikiem. Pokaż dziecku, że lewa miska jest pusta. W ten sposób przenieś wodę z prawej miski do lewej. Odłóż gąbkę. Wytrzyj ręce. Wylej wodę z lewej miski do wiadra. Postaw miski poza tacą. Wytrzyj tacę gąbką. Ustaw miski na tacy i połóż obok nich gąbkę.
  5. Poproś dziecko, żeby poszło napełnić miskę wodą i wykonało ćwiczenie. Jeśli trzeba zmienić ręcznik, to kiedy dziecko skończy wrzuć go do kosza z brudami i wyjmij nowy. Odstawcie tacę i wiadro na miejsce.

Kontrola błędów: Rozlana woda

Co w tym ciekawego: Obniżający się poziom wody. Wchłanianie wody przez gąbkę.

2. Przesypywanie ziaren

Materiały:

  • 1 taca
  • 2 miski
  • ziarna (np. białej fasoli) w lewej misce
  • 1 łyżka

Cele bezpośrednie:

  • Dbanie o wnętrze domu
  • Przesypywanie
  • Posługiwanie się łyżką

Cele pośrednie:

  • Koordynacja ruchowa, praca motoryczna ręki i precyzyjna ruchów rąk
  • Koordynacja oko-ręka
  • Koncentracja podczas kolejnych powtórzeń ćwiczenia
  • Adaptacja do otoczenia = niezależność
  • Pewność siebie dzięki przećwiczeniu czynności poza kontekstem życia codziennego

Pokaz:

  1. Pokaż dziecku, jak ma wziąć tacę. Poproś aby ją wzięło i zaniosło na stół. Usiądź przy stole obok dziecka i razem z nim nazwijcie wszystkie elementy zestawu.
  2. Weź łyżkę w prawą rękę. Unieś ją nad lewą miskę. Przechyl łyżkę, włóż ją do miski i nabierz nią ziarna. Podnieś łyżkę poziomo, przesuń ją nad prawą miskę i wysyp do niej ziarna. Powtarzaj to aż opróżnisz lewą miskę. Podkreśl ten fakt. Zrób to samo ćwiczenie                 w odwrotnym kierunku.
  3. Gdy skończysz zachęć dziecko do powtórzenia ćwiczenia. Jeśli ziarna się rozsypią, zdejmij miski z tacy i pozbieraj ziarna. Poproś dziecko, aby uporządkowało materiały na tacy i zaniosło je na półkę. Zachęć dziecko do powtórzenia ćwiczenia tyle razy, ile zechce.

Kontrola błędów: Rozsypane ziarna

Co w tym ciekawego: Ziarna, dźwięk wydawany przez ziarna wpadające do miski.

3. Nasypywanie i nalewanie

Materiały:

  • 1 taca
  • 2 identyczne dzbanuszki, z których jeden jest wypełniony wodą
  • W następnych ćwiczeniach napełnij je drobną kaszą lub wodą

Cele bezpośrednie:

  • Dbanie o wnętrze domu
  • Nasypywanie i nalewanie

Cele pośrednie:

  • Koordynacka i precyzja ruchów
  • Koordynacja oko-ręka
  • Koncentracja podczas kolejnych powtórzeń ćwiczenia
  • Adaptacja do otoczenia = niezależność
  • Pewność siebie dzięki przećwiczeniu czynności poza kontekstem życia codziennego

Pokaz:

  1. Pokaż dziecku, jak ma wziąć tacę. Poproś, aby zaniosło ją na stół. Pokaż dziecku materiały, nazwij je i zapytaj, czy je rozpoznaje.
  2. Weź dzbanuszek w prawą rękę, kładąc dłoń na uchwycie i wsuwając kciuk pod uchwyt z jednej strony, a pozostałe palce z drugiej. Podnieś dzbanuszek i przenieś nad drugi. Pochyl go, unosząc jednocześnie prawy łokieć. Trzymaj tak dzbanuszek, aż przesypiesz cały ryż. Wyprostuj dzbanuszek do pionu i odstaw tacę. Powtórz ćwiczenie, trzymając dzbanuszek                  w lewej ręce i przesypując ryż z lewego dzbanuszka do prawego.
  3. Poproś dziecko, aby wykonało ćwiczenie. Jeśli ziarenka się rozsypią, zdejmij dzbanuszek z tacy i pozbieraj ryż. Poproś dziecko, aby uporządkowało materiały na tacy i zaniosło                      je na półkę. Zachęć je, aby wykonywało ćwiczenie, kiedy tylko zechce.

Wariant:

Drugi zestaw służy do wykonywania tego ćwiczenia z drobną kaszą, a trzeci – wodą.                               Do przelewania wody przechodzimy na końcu ponieważ najtrudniej ją przelać bez rozlewania.

Kontrola błędów: rozsypany ryż

Co w tym ciekawego: Grzechot ziarenek ryżu wpadających do dzbanuszka. Posługiwanie się lewą ręką (prawą w przypadku osób leworęcznych).

 

Wszystkie zabawy wraz z opisem pochodzą z książki „Metoda Montessori, naucz mnie robić                    to samodzielnie” Charlotte Poussin. Szczerze ją polecam osobom zainteresowanym tematem Montessori

Źródło:https://www.naszekluski.pl/2018/01/zabawy-montessori-zycie-codzienne

 

 

 

 

Zdjęcia źródło:https://pustuleczki.pl/montessori-diy-dzieci-3-6-lat/