Metoda Montessori:
aktywności, które pomogą dziecku w nauce czynności potrzebnych na co dzień.
1. Wyciskanie gąbki
Materiały:
- 1 taca
- 1 gąbka
- 2 puste miski (najlepiej tłukące się)
- 1 mały ręcznik
Cele bezpośrednie:
- Dbanie o wnętrze domu
- Wyciskanie gąbki
Cele pośrednie:
- Ćwiczenie drobnych ruchów i ich precyzji, praca motoryczna, zwłaszcza ręki (przygotowanie do nauki pisania)
- Orientacja w otoczeniu i adaptacja do niego = niezależność i pewność siebie
- Koncentracja podczas kolejnych powtórzeń ćwiczenia
Pokaz:
- Poproś dziecko żeby wzięło tacę z półki i zaniosło ją na stolik.
- Pokaż mu skąd wziąć wiaderko i postaw je na prawo od krzesła. Poproś dziecko, żeby napełniło lewą miskę wodą (w razie potrzeby, pomóż mu).
- Gdy dziecko postawi miskę na tacy, usiądź obok niego. Pokaż dziecku materiały, zapytaj czy je zna i nazwij te, których nie zna. Opisz słowami czynności, które będziesz wykonywać. Połóż ręcznik na prawo od tacy. Włóż gąbkę do lewej miski i obserwujcie jak wchłania wodę. Chwyć gąbkę obiema rękami i podnieś. Zauważ, że z niej kapie, gdy podnosisz ją nad prawą miskę. Wyciśnij gąbkę. Ponownie włóż gąbkę do lewej miski.
- Powtarzaj całą procedurę, aż opróżnisz miskę z wody. Odłóż gąbkę. Wytrzyj ręce ręcznikiem. Pokaż dziecku, że lewa miska jest pusta. W ten sposób przenieś wodę z prawej miski do lewej. Odłóż gąbkę. Wytrzyj ręce. Wylej wodę z lewej miski do wiadra. Postaw miski poza tacą. Wytrzyj tacę gąbką. Ustaw miski na tacy i połóż obok nich gąbkę.
- Poproś dziecko, żeby poszło napełnić miskę wodą i wykonało ćwiczenie. Jeśli trzeba zmienić ręcznik, to kiedy dziecko skończy wrzuć go do kosza z brudami i wyjmij nowy. Odstawcie tacę i wiadro na miejsce.
Kontrola błędów: Rozlana woda
Co w tym ciekawego: Obniżający się poziom wody. Wchłanianie wody przez gąbkę.
2. Przesypywanie ziaren
Materiały:
- 1 taca
- 2 miski
- ziarna (np. białej fasoli) w lewej misce
- 1 łyżka
Cele bezpośrednie:
- Dbanie o wnętrze domu
- Przesypywanie
- Posługiwanie się łyżką
Cele pośrednie:
- Koordynacja ruchowa, praca motoryczna ręki i precyzyjna ruchów rąk
- Koordynacja oko-ręka
- Koncentracja podczas kolejnych powtórzeń ćwiczenia
- Adaptacja do otoczenia = niezależność
- Pewność siebie dzięki przećwiczeniu czynności poza kontekstem życia codziennego
Pokaz:
- Pokaż dziecku, jak ma wziąć tacę. Poproś aby ją wzięło i zaniosło na stół. Usiądź przy stole obok dziecka i razem z nim nazwijcie wszystkie elementy zestawu.
- Weź łyżkę w prawą rękę. Unieś ją nad lewą miskę. Przechyl łyżkę, włóż ją do miski i nabierz nią ziarna. Podnieś łyżkę poziomo, przesuń ją nad prawą miskę i wysyp do niej ziarna. Powtarzaj to aż opróżnisz lewą miskę. Podkreśl ten fakt. Zrób to samo ćwiczenie w odwrotnym kierunku.
- Gdy skończysz zachęć dziecko do powtórzenia ćwiczenia. Jeśli ziarna się rozsypią, zdejmij miski z tacy i pozbieraj ziarna. Poproś dziecko, aby uporządkowało materiały na tacy i zaniosło je na półkę. Zachęć dziecko do powtórzenia ćwiczenia tyle razy, ile zechce.
Kontrola błędów: Rozsypane ziarna
Co w tym ciekawego: Ziarna, dźwięk wydawany przez ziarna wpadające do miski.
3. Nasypywanie i nalewanie
Materiały:
- 1 taca
- 2 identyczne dzbanuszki, z których jeden jest wypełniony wodą
- W następnych ćwiczeniach napełnij je drobną kaszą lub wodą
Cele bezpośrednie:
- Dbanie o wnętrze domu
- Nasypywanie i nalewanie
Cele pośrednie:
- Koordynacka i precyzja ruchów
- Koordynacja oko-ręka
- Koncentracja podczas kolejnych powtórzeń ćwiczenia
- Adaptacja do otoczenia = niezależność
- Pewność siebie dzięki przećwiczeniu czynności poza kontekstem życia codziennego
Pokaz:
- Pokaż dziecku, jak ma wziąć tacę. Poproś, aby zaniosło ją na stół. Pokaż dziecku materiały, nazwij je i zapytaj, czy je rozpoznaje.
- Weź dzbanuszek w prawą rękę, kładąc dłoń na uchwycie i wsuwając kciuk pod uchwyt z jednej strony, a pozostałe palce z drugiej. Podnieś dzbanuszek i przenieś nad drugi. Pochyl go, unosząc jednocześnie prawy łokieć. Trzymaj tak dzbanuszek, aż przesypiesz cały ryż. Wyprostuj dzbanuszek do pionu i odstaw tacę. Powtórz ćwiczenie, trzymając dzbanuszek w lewej ręce i przesypując ryż z lewego dzbanuszka do prawego.
- Poproś dziecko, aby wykonało ćwiczenie. Jeśli ziarenka się rozsypią, zdejmij dzbanuszek z tacy i pozbieraj ryż. Poproś dziecko, aby uporządkowało materiały na tacy i zaniosło je na półkę. Zachęć je, aby wykonywało ćwiczenie, kiedy tylko zechce.
Wariant:
Drugi zestaw służy do wykonywania tego ćwiczenia z drobną kaszą, a trzeci – wodą. Do przelewania wody przechodzimy na końcu ponieważ najtrudniej ją przelać bez rozlewania.
Kontrola błędów: rozsypany ryż
Co w tym ciekawego: Grzechot ziarenek ryżu wpadających do dzbanuszka. Posługiwanie się lewą ręką (prawą w przypadku osób leworęcznych).
Wszystkie zabawy wraz z opisem pochodzą z książki „Metoda Montessori, naucz mnie robić to samodzielnie” Charlotte Poussin. Szczerze ją polecam osobom zainteresowanym tematem Montessori
Źródło:https://www.naszekluski.pl/2018/01/zabawy-montessori-zycie-codzienne
Zdjęcia źródło:https://pustuleczki.pl/montessori-diy-dzieci-3-6-lat/