„Młodzi badacze – uczymy się przez doświadczenie”.

Już w styczniu 2019r. rozpoczynamy realizację projektu edukacyjnego: „Młodzi badacze – uczymy się przez doświadczenie”.

Mottem przewodnim akcji są słowa Marii Montessori: ,, Dziecko uczy się poprzez aktywność, pracę, przez doświadczenie”

Proponowane zajęcia opierać się będą na pedagogice Marii Montessori.   Reformatorka szkoły tradycyjnej wierzyła w ogromne możliwości dziecka.          Uważała, że dziecko posiada ogromną potrzebę odkrywania, chęć poznania. Kształcenie i wychowywanie jest rodzajem pomocy w osiąganiu niezależności ucznia.  Opiera się głównie na pokazywaniu możliwości sensorycznego poznawania świata.  Jak pisze Maria Montessori: ,,od tego czasu wszystko staje się dla niego (dziecka) łatwe, żywe i zachwycające”.

Podstawowym założeniem opracowanych zajęć jest aktywność własna uczniów. Dzięki proponowanym zadaniom będą mieli możliwość zrozumienia i przyswojenia informacji o prawach natury rządzących w otaczającym nas świecie. Najlepszym sposobem zaspokajania naturalnej ciekawości są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Będą one dla uczniów nie tylko źródłem poznania i zdobywania informacji, ale nauczą również obserwacji zjawisk i wyciągania wniosków.

CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU

Projekt ,,Młodzi badacze – uczymy się przez doświadczenie” został opracowany  w oparci o podstawę programową kształcenia ogólnego.

Program skierowany jest do grupy przedszkolnej, uczniów Szkoły Podstawowej, Gimnazjum oraz klas Szkoły Przysposabiającej do Pracy NZSPO w Giżycku.  Wybór proponowanych doświadczeń zależny będzie od wieku i możliwości uczniów. Realizowany będzie w roku szkolnym 2018/2019 i 2019/2020 podczas zajęć szkolnych i przedszkolnych. Tematyka zajęć związana z czterema żywiołami będzie realizowana w następujących terminach:

  • I – III – woda
  • IV- IX 2019r. – powietrze
  • X 2019r. – II – ogień
  • III-V 2020r. – ziemia

Zakończenie i podsumowanie projektu odbędzie się podczas uroczystości ,,Dni Rodziny 2020”. Dopełnieniem i wzbogaceniem zajęć będą wycieczki edukacyjne oraz wizyty w szkole zaproszonych osób związanych zawodowo z tematyką zajęć.

CELE PROJEKTU

  1. Poszerzenie wiadomości dotyczących środowiska przyrodniczego oraz praw rządzących środowiskiem naturalnym.
  2. Umożliwienie obserwacji zjawisk przyrodniczych i przeprowadzanie prostych eksperymentów.
  3. Rozwijanie zainteresowań, wyobraźni oraz inwencji twórczej ucznia.
  4. Stymulacja zmysłów.

5.Opanowanie umiejętności w zakresie:

– obserwacji zjawisk przyrodniczych,

– rozpoznawania właściwości substancji, z którymi mamy kontakt w codziennym życiu,

– rozpoznawania i nazywania żywiołów,

– posługiwania się prostym sprzętem badawczym.

  1. Kształtowanie:

– odpowiedzialności za środowisko naturalne,

– nawyku segregowania odpadów i oszczędnego korzystania z surowców naturalnych.