Już w styczniu 2019r. rozpoczynamy realizację projektu edukacyjnego: „Młodzi badacze – uczymy się przez doświadczenie”.
Mottem przewodnim akcji są słowa Marii Montessori: ,, Dziecko uczy się poprzez aktywność, pracę, przez doświadczenie”
Proponowane zajęcia opierać się będą na pedagogice Marii Montessori. Reformatorka szkoły tradycyjnej wierzyła w ogromne możliwości dziecka. Uważała, że dziecko posiada ogromną potrzebę odkrywania, chęć poznania. Kształcenie i wychowywanie jest rodzajem pomocy w osiąganiu niezależności ucznia. Opiera się głównie na pokazywaniu możliwości sensorycznego poznawania świata. Jak pisze Maria Montessori: ,,od tego czasu wszystko staje się dla niego (dziecka) łatwe, żywe i zachwycające”.
Podstawowym założeniem opracowanych zajęć jest aktywność własna uczniów. Dzięki proponowanym zadaniom będą mieli możliwość zrozumienia i przyswojenia informacji o prawach natury rządzących w otaczającym nas świecie. Najlepszym sposobem zaspokajania naturalnej ciekawości są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Będą one dla uczniów nie tylko źródłem poznania i zdobywania informacji, ale nauczą również obserwacji zjawisk i wyciągania wniosków.
CHARAKTERYSTYKA PROJEKTU
Projekt ,,Młodzi badacze – uczymy się przez doświadczenie” został opracowany w oparci o podstawę programową kształcenia ogólnego.
Program skierowany jest do grupy przedszkolnej, uczniów Szkoły Podstawowej, Gimnazjum oraz klas Szkoły Przysposabiającej do Pracy NZSPO w Giżycku. Wybór proponowanych doświadczeń zależny będzie od wieku i możliwości uczniów. Realizowany będzie w roku szkolnym 2018/2019 i 2019/2020 podczas zajęć szkolnych i przedszkolnych. Tematyka zajęć związana z czterema żywiołami będzie realizowana w następujących terminach:
- I – III – woda
- IV- IX 2019r. – powietrze
- X 2019r. – II – ogień
- III-V 2020r. – ziemia
Zakończenie i podsumowanie projektu odbędzie się podczas uroczystości ,,Dni Rodziny 2020”. Dopełnieniem i wzbogaceniem zajęć będą wycieczki edukacyjne oraz wizyty w szkole zaproszonych osób związanych zawodowo z tematyką zajęć.
CELE PROJEKTU
- Poszerzenie wiadomości dotyczących środowiska przyrodniczego oraz praw rządzących środowiskiem naturalnym.
- Umożliwienie obserwacji zjawisk przyrodniczych i przeprowadzanie prostych eksperymentów.
- Rozwijanie zainteresowań, wyobraźni oraz inwencji twórczej ucznia.
- Stymulacja zmysłów.
5.Opanowanie umiejętności w zakresie:
– obserwacji zjawisk przyrodniczych,
– rozpoznawania właściwości substancji, z którymi mamy kontakt w codziennym życiu,
– rozpoznawania i nazywania żywiołów,
– posługiwania się prostym sprzętem badawczym.
- Kształtowanie:
– odpowiedzialności za środowisko naturalne,
– nawyku segregowania odpadów i oszczędnego korzystania z surowców naturalnych.