Funkcjonowanie Osobiste i Społeczne


 

 

  1. 30 marca obchodzimy Światowy Dzień Muffinka! W ten dzień zapraszamy wszystkich do kuchni 🙂

Według najprostszego przepisu na muffinki, przygotowanie ciastek nie zajmuje więcej niż pół godziny. Najprostszy przepis na muffinki wymaga podstawowych produktów, które są w każdej kuchni: mąki, mleka, jajek i oleju.

Składniki: 2 szklanki mąki, 2 jajka, 1 szklanka mleka, pół szklanki cukru, pół szklanki oleju roślinnego, 1 łyżeczka proszku do pieczenia.

Sposób przygotowania muffinek: wymieszaj w jednej misce suche składniki: mąkę, cukier, proszek do pieczenia. W drugiej misce połącz ze sobą mokre składniki: jajka, mleko, olej. Połącz składniki suche z mokrymi, używając do tego łyżki. Formę na muffinek wyłożyć papilotkami. Ciasto nałożyć do papilotek. Piecz 30 minut w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni Celsjusza (grzałka góra – dół).

Muffinki można wzbogacić o inne składniki, żeby smak był bardziej urozmaicony. Do wymieszanego już ciasta można wtedy dodać dodatkowy składnik: bakalie, np. posiekane lub całe orzechy, rodzynki, skórkę pomarańczową, kakao, kawałki czekolady, łyżkę ulubionego dżemu, twarożek, wiórki kokosowe, dużą łyżkę nutelli – muffinki z nutellą są bardziej czekoladowe niż te z samym kakao. Życzymy udanych wypieków, smacznego!

Podzielcie się zdjęciami ze swoich wypieków tego szczególnego dnia w komentarzach poniżej!

 

 

  1. Nakrywanie do stołu.

Zachęcamy dziecko, aby przygotowało sztućce, talerze i w miarę możliwości rozmieściło je na stole wg wzoru na obrazku, a po zakończonym posiłku zebrało naczynia i umieściło je w zmywarce bądź w zlewozmywaku (dzieci bardziej samodzielne możemy poprosić o zmycie naczyń).

Prawidłowo nakryty stół, wzór do ćwiczeń:

 

Ekran interaktywny utrwalający umiejętność prawidłowego nakrywania do stołu:

http://scholaris.pl/zasob/49535

 

  1. Dobieranie odzieży do odpowiedniej części ciała.

Przygotuj: skarpetki, spodnie, podkoszulek, bluzę , czapkę, szalik, rękawiczki, kapcie bądź buty, itp. Pokazując dziecku poszczególną część ciała na sobie zadajesz pytania: „Co to jest?” – dziecko odpowiada. Prosisz dziecko, by wybrało część garderoby, która będzie pasować do tej części ciała. Po wyborze zadajesz pytanie o część garderoby jaką dziecko wybrało: „Co to jest?” Po udzielonej odpowiedzi dziecko może zaprezentować jak samodzielnie nakłada wybraną część odzieży.

 

  1. Co masz w swojej łazience?

Jest to zabawa rozwijająca słownictwo. Przygotuj dowolny pojemnik (pudełko, słoik lub puszkę) i małe karteczki na których wypiszesz słowa zawierające wyposażenie łazienki oraz szereg innych słów (np. wyposażenie pokoju, kuchni). Losujemy karteczki i wrzucamy właściwe do pojemnika „łazienka”, pozostałe karteczki zostają przy dziecku. Na zakończenie zabawy jeszcze raz powtarzamy co znajduje się w łazience.

 

 

  1. Samodzielny zestaw do sprzątania.

Wycieranie rozlanej wody lub kurzu z regału? Pomoc przy myciu okien? Chyba wszystkie dzieci mają etap fascynacji takimi czynnościami. Przygotuj koszyczek lub wiaderko ze szmatkami, gąbkami, własny mop lub szczotka i szufelka – te przybory na pewno wzbudzą wiele entuzjazmu. Dzieci uwielbiają naśladować czynności wykonywane przez dorosłych, a jeśli jeszcze ich praca będzie dawać realny efekt, tym lepiej! Będą czuły się ważne i dumne z faktu pomagania w domowych obowiązkach. Zachęćmy dziecko, aby przy okazji kolejnych porządków – pomogło nam.

Niech ten wspólnie spędzony czas umili Wam piosenka o sprzątaniu domu, Małej Orkiestry Dni Naszych: https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w