Funkcjonowanie osobiste i społeczne

 

  1. Ćwiczenia orientacji przestrzennej.
  2. Wyrobienie i utrwalenie autoorientacji:
  • odtwarzanie prostych pozycji przez naśladowanie drugiej osoby,
  • wykonywanie prostych   ruchów,   przybieranie   określonych   pozycji,  zgodnie z instrukcją słowną.
  1. Wyrabianie i utrwalanie orientacji w schemacie ciała osoby stojącej naprzeciw:
  • ćwiczenia przed lustrem – zmiana stron, ćwiczący czuje stronę inną niż widzi: wskaż lewe oko, wskaż tył głowy, chwyć lewe kolano, itp.,
  • ćwiczenia z osobą naprzeciw – ćwiczący wskazuje na sobie części ciała osoby obserwowanej, ćwiczący i obserwowany wykonują te same czynności, ćwiczący i obserwowany współdziałają ze sobą (podają sobie prawe ręce, witają się lewą nogą, poruszają głową w przód i tył itp.).

  1. Ćwiczenia orientacji w przestrzeni, łączenie ruchów ćwiczącego z obrazami wzrokowymi:
  • chodzenie po narysowanej ścieżce,
  • poruszanie się według określonych znaków orientacyjnych np. narysowanych na kartkach strzałek i rozłożonych na podłodze,
  • wymijanie przeszkód – slalom,
  • odgadywanie czynności wyrażonych ruchem,
  • wykonywanie ruchów zgodnie z poleceniem słownym.
  1. Figury wokół nas.

Na kartce A4 rysujemy 4 figury: prostokąt, trójkąt, koło, kwadrat. Rozkładamy kartki z figurami na podłodze. Zadaniem dziecka będzie przyniesienie i położenie obok danej figury – przedmiotu, jakie znajdzie w domu, a będzie odpowiadać figurze na kartce. To zadanie ćwiczy dziecięcą wyobraźnię, kategoryzację, rozwija mowę, logiczne myślenie oraz percepcję wzrokową.

  1. Ukryte pod kubeczkiem.

Do tej zabawy z dzieckiem potrzebny będzie ciemny, nieprzeźroczysty kubek i kilka małych przedmiotów. Możemy zacząć od trzech i z czasem zwiększać ich liczbę. Mogą to być: plastikowa nakrętka po mleku, moneta, orzech włoski, dziecięca spinka, klocek, itp., co tylko mamy pod ręką. Zgromadzane przedmioty rozkładamy w rzędzie obok siebie. Dziecko przygląda się szeregowi przedmiotów. Prosimy aby zaryło na chwilę oczy i nie podglądało :). Ważne – nie zmieniamy kolejności przedmiotów! Zakrywamy kubeczkiem jeden przedmiot z szeregu i jak dziecko otworzy oczy, pytamy się, czy wie co znajduje się pod kubeczkiem? Gra znakomicie ćwiczy pamięć i spostrzegawczość dziecka.