Funkcjonowanie osobiste i społeczne

 Ćwiczymy sekwencje i utrwalamy nazwy produktów, które używamy w kuchni:

  1. Przygotujcie salaterki lub małe miseczki, do których włożycie suche produkty, które znajdziecie w swojej kuchni. U mnie znalazły się: pieprz ziarnisty, ziele angielskie, fasola, groch, makaron (każdy oprócz nitek), orzechy włoskie, orzechy laskowe, fistaszki, ciecierzyca itp. Muszą to być tylko takie produkty, które uczeń z łatwością weźmie do ręki i którymi się nie ubrudzi (dlatego odpada: mąka, sól, kasza, ryż, płatki, itp.).
  2. Na karteczkach należy napisać nazwy produktów, które będziecie używać. Dla każdej nazwy produktu – potrzeba po 3-4 karteczki. Karteczki następnie potasujcie i odwróćcie w taki sposób, aby nie było widać co jest na nich napisane.
  3. Rozstawcie miseczki z zebranymi produktami. Jeżeli dziecko ma problem z czytaniem, przy każdej miseczce jako podpowiedz możecie położyć napis pasującego produktu. Najpierw możecie zacząć od dwóch produktów (potrzeba tylko w tym przypadku więcej karteczek z napisami) i poszerzać je o kolejne, jak dziecko oswoi się z ich nazwami.
  4. A teraz zaczynamy zabawę: uczeń losuje 3 karteczki i układa je w szeregu – jedna za drugą. To będzie szereg podstawowy, który dziecko będzie miało za zadanie powtarzać. Z czasem szereg możemy wydłużać powyżej 3 karteczek, wszystko zależy od ucznia, jak mu idzie. Szereg główny możemy powtarzać kilka razy, tyle – ile ma ochotę, albo ile mam miejsca na stoliku czy podłodze 🙂 Jak zostanie ułożony jeden szereg, może wylosować kolejne karteczki i zacząć układać kolejny, nowy szereg. I tak zabawa zaczyna się od nowa.

Takie sekwencje możecie układać w domu ze wszystkiego. Mogą to być różne rodzaje makaronów, kolorowe guziki, klamerki do ubrań, klocki, ozdobne kamyki, itp.

Link do filmu: https://youtu.be/9O-JGu8EOf0

  1. Przedmioty i ich przeznaczenie.

Przygotuj wybrane przez siebie środki higieniczne oraz przedmioty używane w łazience i toalecie, minimum 10 (np. pasta do zębów, papier toaletowy, gąbka, pianka do golenia, grzebień, szminka, dezodorant, suszarka, krem do rąk, mydło itp.). Pokazując wybrany przedmiot zadajesz pytanie: „Co to jest?”.

Po uzyskanej odpowiedzi zadajesz kolejne pytanie: „Do czego to służy?” bądź „Do czego tego używamy?”.

Niech młody człowiek posortuje pranie (czyste lub brudne) według następujących kategorii: jasne i ciemne, białe i kolorowe, duże i małe, moje i twoje, koszule, spodnie, piżamy i skarpety. Podczas tych zabaw uczy się rozpoznawać, dopasowywać i kategoryzować informacje. Po zakończeniu prania może pomagać w dzieleniu ubrań w zależności od tego, do kogo należą, albo szukać skarpet do pary.

  1. Podróż do krainy złości, smutku i radości.

Ustawiamy się z dzieckiem w pociąg, śpiewamy piosenkę „Jedzie pociąg…” i wyruszamy najpierw w podróż do Krainy Złości, potem do Krainy Smutku i na końcu do Krainy Radości. W każdym miejscu pokazujemy gestem, słowem, mimiką, jak czują się ludzie w danej Krainie. Na koniec pytamy, w którym miejscu podobało się najbardziej i dlaczego. Dzięki tej zabawie każdy może przeżywać różne emocje i doświadczać ich na sobie.