W związku z zaistniałą sytuacją w naszym kraju i niemożnością prowadzenia zajęć sensorycznych zapraszam do zapoznania się z ćwiczeniami, które możecie samodzielnie wykonywać w domu. Niestety to, że musimy ograniczyć swoje potrzeby ruchu wpływa na nasze zmysły. Każdy z nas jest indywidualną istotą zmysłową, która przez całą dobę przetwarza napływające do niej bodźce. Integracja owych sygnałów ma wpływ na nasze postrzeganie świata, kształtuje naszą rzeczywistość i wpływa na nasze zachowania. Problem zaburzeń związanych z integracją sensoryczną dotyka nas wszystkich, w mniejszym bądź większym stopniu.
Poniżej wymieniam kilka prostych sposobów na wsparcie dziecka, które przejawia trudności z zakresu integracji sensorycznej. Zachęcamy do wspólnego ćwiczenia, które pozwoli na odczucie na “własnej skórze” oddziaływania różnych bodźców, jak również wpłynie na pogłębienie relacji z dzieckiem.
Układ dotykowy:
1. „Dotykowe pudełko”:
weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieść w środku różne przedmioty, po czym poproś dziecko, by wkładając rękę do pudełka spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka.
2. Zabawa w kąpieli:
zachęcaj dziecko do używania podczas kąpieli różnych rodzajów gąbek, mydeł i ręczników. Zaproponuj maluchowi myjki o różnych fakturach, gąbki o odmiennych kształtach, możesz też dodać do kąpieli odrobinę krochmalu z mąki ziemniaczanej.
3. „Naleśnik”:
ciasno zroluj dziecko w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika.
4. Wspólne gotowanie:
stwarzaj dziecku jak najwięcej okazji do wspólnego gotowania, mieszania, ugniatania różnego rodzaju ciast.
5. Degustacja:
zachęcaj dziecko do próbowania nowych potraw, o różnych smakach i konsystencji.
6. Malowanie dłońmi, stopami:
farbę przeznaczoną do malowania palcami możesz zmieszać z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do golenia.
Układ przedsionkowy (odpowiedzialny m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację):
7. Skakanie na piłce:
wspólne zabawy na dużej nadmuchiwanej piłce, na której dziecko będzie mogło usiąść i skakać.
8. Tor przeszkód:
stwórzcie wspólnie tor przeszkód taki, który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp.
9. Huśtawki:
bujajcie się razem na różnego rodzaju huśtawkach (podwieszanych, wahadłowych, wiszących oponach) – wiem ze część rodziców posiada w domu.
10. Turlanie:
turlajcie się razem na kocyku, na dywanie, podłodze.
11. Bieganie:
Bieganie w miejscu, z punktu „ A” do punktu „B”, kto ma większe „możliwości metrażowe” można pobawić się w berka.
12. Skakanie:
zachęcaj dziecko do zeskakiwania z niewielkiego podwyższenia (np. z kanapy na podłogę), wskakiwania na oznaczone pole, grę w klasy, zabawę skakanką.
13. Bujanie w kocyku:
maluch kładzie się na rozłożonym dużym kocu, a dwie dorosłe osoby delikatnie bujają go na boki.
Układ proprioceptywny (tzw. czucie głębokie, dostarcza wrażeń z mięśni i stawów):
14. Siłowanie:
usiądź na podłodze i powiedz dziecku „Spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć”.
15. Ciągnięcie:
pozwól dziecku pchać jakieś pudełko wypełnione zabawkami, nawet sami możemy usiąść na podłodze i dziecko próbuje nas przepchnąć dalej.
16. Machanie i odbijanie:
zachęcaj dziecko do zabawy rakietka do tenisa stołowego , do badmintona itp. (zależy co macie w domu mogą być pokrywki od pudelek do gier to taka podpowiedz z mojej strony)
17. Chodzenie tyłem:
przyklejamy na podłodze taśmę malarską w prostej linii, bądź robimy „linie z zakrętami” i dziecko ma próbować iść tyłem, można mu też utrudniać w miarę postępu 🙂
18. Zabawa w “taczkę”:
dziecko opiera dłonie o podłogę, a ty chwytasz je za uda i prowadzisz niczym taczkę.
19. Nalewanie i przesypywanie:
pozwól dziecku na eksperymenty, niech przelewa płyny z kubeczka do kubeczka, przez lejek, a łyżeczką przesypuje drobne materiały (ryż, kaszę) do pojemników różnej wielkości i kształtu.
Pamiętajcie to ma być zabawa 🙂 , bądźcie w tych zadaniach kreatywni 🙂 wykorzystujemy wszystko co tylko jesteśmy w stanie znaleźć w naszym domu.
Pozdrawiam Lis Marta