Program Johansen IAS, czyli indywidualna stymulacja słuchu to metoda zapoczątkowana przez dr Kjelda Johansena – duńskiego nauczyciela i psychologa, dyrektor Bałtyckiego Laboratorium Badań Nad Dysleksją. W swojej pracy K. Johansen oparł się na doświadczeniach i badaniach naukowych Christiana A. Volfa. Jest to metoda wspomagająca, rekomendowana przez Instytut Neurofizjologii i Psychologii INPP w Chester . Od wielu lat z powodzeniem jest wykorzystywana miedzy innymi w Niemczech, Skandynawii, Wielkiej Brytanii i USA.
Program Johansen IAS opiera się na nagranej na syntezatorze muzyce odpowiednio dobranej do potrzeb uczestnika programu. Utwory muzyczne, obejmujące różne częstotliwości, działają w sposób stymulujący poprawiając funkcjonowanie uwagi słuchowej uczestnika. Do realizacji programu potrzebne są jedynie słuchawki i odtwarzacz płyt CD.
Diagnoza w Indywidualnej Stymulacji Słuchu Johansena bazuje na wywiadzie, badaniu audiometrii tonalnej (badanie monauralne i binauralne), testach mowy utrudnionej w tym teście dychotycznym oraz badaniu lateralizacji .
W przypadku naszych uczniów trening rozpocznie się od diagnozy uproszczonej ( ankieta/wywiad, badanie lateralizacji, opracowanie wyników) .
Co daje program Johansen IAS:
- rozwija zdolność utrzymywania uwagi i koncentracji na wypowiedziach ustnych,
- wspiera naukę i umiejętność czytania,
- rozwija rozumienie mowy,
- poprawia artykulację,
- rozwija komunikację,
- harmonizuje napięcie mięśniowe, co wpływa na postawę ciała oraz utrzymanie równowagi,
- koordynuje ruchy ciała,
- rozwija motorykę.
Program Johansen IAS jest przeznaczony dla osób:
- z opóźnionym rozwojem mowy,
- z dysleksją,
- z ADHD,
- z zaburzeniami koncentracji,
- z zaburzeniami uwagi słuchowej,
- z zaburzeniami percepcji słuchowej,
- z trudnościami w zrozumieniu i zapamiętaniu instrukcji, poleceń,
- z porażeniem mózgowym,
- z które wykazują nadwrażliwość na dźwięki,
- z autyzmem. 5