Czyj to cień?

 

 

 

       Zabawa rozwija:

  • wyobraźnię przestrzenną ,
  • uczy budowania skojarzeń pomiędzy tym, co namacalne, a tym, co jest przedstawione schematycznie, za pomocą uproszczonego symbolu,
  • ćwiczy pamięć krótkotrwałą (potrzebną w przyszłości do
    wykonywania szybkich obliczeń w pamięci,
  • uczy postrzegania jedynie wybranych cech przedmiotów i analizowania ich.

 

Potrzebne materiały:

  • 5 kartek A4 z bloku technicznego,
  • farby,
  • pędzel do malowania,
  • ołówek,
  • 5 przedmiotów codziennego użytku lub zabawek (w naszym przypadku: pojemnik na banana, plastikowy talerzyk i rondelek do zabawy, łyżeczka, zabawkowy owoc).

Przebieg zabawy

1.Przed zabawą należy przygotować karty z cieniami przedmiotów. W tym celu należy  na kartkach z bloku technicznego zaznaczyć ołówkiem obrysy wybranych przedmiotów,  a następnie zamalować je farbami. Gdy farby wyschną, karty do gry będą gotowe.

2.Zabawa polega na dopasowaniu zgromadzonych przedmiotów do ich „cieni” namalowanych na kartkach.

3.W przypadku trochę starszych dzieci, można opracować kilka trudniejszych wariantów, dając dziecku jedynie karty z poleceniem odnalezienia przedmiotów pasujących do cieni,   ale spośród większego zbioru (nawet przedmiotów rozlokowanych w różnych miejscach domu).

https://www.tatento.pl/a/1203/czyj-to-cien-montessori

 

Malowanie pisanek pomponikami

 

Potrzebne materiały;

  • farby,
  • pomponiki (waciki kosmetyczne),
  • spinacze,
  • kartka z narysowanym konturem jajka.

 

 

 

 

Wykonanie

 

  1. Przyczep spinacz do pomponika.
  2. Namocz pomponik w farbie i wypełnij kontur jajka.

 

Źródło: https://www.domowemontessori.pl/marzec-2016-domowe-montessori/

 

 

 

 Oswajanie dziecięcych lęków.

Zabawa w oswajanie lęków.

Zapraszam Państwa do wspólnej zabawy z dziećmi, polegającej na oswajaniu lęków, czyli tego wszystkiego, czego boją się nasze dzieci. Proponuję opowiedzieć bajkę, historyjkę  np. o jakimś zwierzątku lub dziecku, które często się bało różnych rzeczy. A następnie poprośmy dziecko, żeby narysowało lub dokładnie opowiedziało, czego ono się najbardziej lęka, obawia. Potem możemy pobawić się w „czarowanie lęków”, „wyrzucanie strachów”. Spowoduje to, że dzieci będą mniej się bały, a duży strach zamieni się w mniejszy, bo będzie już oswojony. Nie wyśmiewajmy naszych dzieci, nie porównujmy do innych, nie zawstydzajmy – okażmy zrozumienie i wsparcie, wysłuchajmy, znajdźmy wspólne rozwiązanie lub zaproponujmy swoje.

Polecam serię książeczek „ Uczucia Gucia”autorstwa Chien Chow Chine Aurelie. Gucio, mały jednorożec, przeżywa różne uczucia, a ćwiczenia oddechowe pomagają mu się z nimi uporać. Wasze dzieci znają te ćwiczenia z zajęć i bardzo je lubią. Warto tam zajrzeć! 🙂

Życzę udanych zabaw!

Pozdrawiam,

 Zuzanna Zubowicz-psycholog

Zabawa przed lustrem

 

  1. Siadamy obok dziecka przed lustrem i robimy różne miny – nazywamy je przy tym i prosimy aby dziecko nas naśladowało. Następnie prosimy aby dziecko samo nazywało nasze emocje. Możemy pytać i opowiadać: „Kiedy mama robi taką minę?”, „Kiedy Ty tak się zachowujesz?” itp.
  2. Siadamy za dzieckiem przed lustrem, puszczamy piosenkę np. „My jesteśmy krasnoludki”, bierzemy jego dłonie i pokazujemy kolejne ruchy lub puszczamy po prostu naszą ulubioną piosenkę i tańczymy razem poruszając jego ciałem przed lustrem.

Propozycje piosenek z pokazywaniem:

https://www.youtube.com/watch?v=ZIeTp-kVGE0

https://www.youtube.com/watch?v=qhvS9qq8_g8

https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

https://www.youtube.com/watch?v=x7Wc4Rj22jI

https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w

https://www.youtube.com/watch?v=IPFcOOG7W3M

https://www.youtube.com/watch?v=20kRqwaYjvA

https://www.youtube.com/watch?v=KeKgAM3oUVc

https://www.youtube.com/watch?v=f1tcviABzX8

https://www.youtube.com/watch?v=Ee4mdq4S8Vg

https://www.youtube.com/watch?v=IueASDp61bc

https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

https://www.youtube.com/watch?v=EKp3EdoHdKI

https://www.youtube.com/watch?v=lFWysdCgVNg

https://www.youtube.com/watch?v=Vc2p-2aUDbM&list=PL2VETm8CAh7y-Ak3mDma46Y-P0oY6qgk7

https://www.youtube.com/watch?v=piZ27BZdL_s&list=PL2YRXvY-taXnKTAhSaXzowhzmnjzGgxrL

https://www.youtube.com/watch?v=jqhxFNBeriM&list=PLJ5sSim4ybKA5q2UcdkfimpzzRW4UecPL

 

Zabawy

 

  1. Kalambury

Wymyślasz hasło (raczej nie tytuły filmów czy piosenek, bo dziecko może mieć problem z odgadnięciem, ale takie zwykłe, jak: spaghetti czy myszka – w ogóle zwierzaki zawsze fajnie się sprawdzą!). Podajesz kategorię i musisz pokazać swoje hasło albo je narysować. A reszta musi zgadnąć, o co chodzi! Continue reading