Tęcza w szkle.

Z poprzednich eksperymentów pamiętacie zapewne, że ciecze mają różną gęstość. Przez to nie wszystkie mogą się ze sobą zmieszać. Idealnym przykładem może być woda i olej.
Jak to mówią w przysłowiu „oliwa sprawiedliwa zawsze na wierzch wypływa”, a wszystko przez różnicę gęstości, a dokładniej ciężar własny wody, który powoduje, że spływa ona na dół. Postanowiliśmy zbadać gęstość nie tylko wody i oleju, ale również innych płynów. Wszystko po to, by sprawdzić, czy powstanie  kolorowa tęcza. Udało się i utworzyliśmy piękną tęczę z użyciem: syropu klonowego, oleju, zabarwionej wody oraz płynu do naczyń.

Continue reading  

Lekki lód, ciężka woda.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bardzo atrakcyjny wizualnie eksperyment, dzieciaki są zachwycone za każdym razem, kiedy go wykonujemy. Eksperyment pokazuje nam różnicę w gęstości wody- lodu i cieczy oraz różnicę w gęstości oleju oraz wody. Ćwiczenie polega na wlaniu do naczynia oleju, a następnie wrzuceniu kolorowych kostek lodu. Obserwujemy jak lód się topi i kolorowe krople opadają na dno. Continue reading  

Czy rośliny piją wodę? Eksperyment z barwieniem kwiatów.

 

Kolejny eksperyment przyrodniczy już za nami. Tym razem postanowiliśmy zabarwić białe kwiaty – margerytki na pięć różnych kolorów. Czy nam się to udało? Zobaczcie sami 🙂

Do naszego doświadczenia potrzebowaliśmy kilka białych kwiatów, słoiczki z wodą i kolorowe barwniki. Do słoiczków z wodą zabarwioną bibułą włożyliśmy białe kwiaty. I co było dalej? Musieliśmy poczekać, aż eksperyment nabierze MOCY! Efekt pojawił się już po kilku godzinach. A im dłużej czekaliśmy, tym kolor stawał się bardziej intensywny. Każdego następnego dnia będziemy sprawdzać, czy nasycenie koloru na płatkach i liściach zmienia się.

 Ten eksperyment uświadomił nam, że wszystko co spożywamy wpływa na nasz organizm. W naszej klasie na oknie stały takie same białe kwiaty tylko w wodzie. Po 24 godzinach mogliśmy już zaobserwować, że kwiaty w czystej, przeźroczystej wodzie były dużo bardziej świeże i ładne, niż zabarwione. Liście, które złapały kolor wyglądały na oklapłe, a kwiaty nie znosiły najlepiej zbyt dużej ilości barwnika. Samo barwienie kwiatów jest efektowne i sprawiło nam dużo radości, ale jest też doskonałą edukacją na temat zdrowego odżywiania. Podobny eksperyment z barwieniem selera naciowego przeprowadzili nasi starsi koledzy z Gimnazjum i klasy IV-VI. Jak im wyszedł ten eksperyment, możecie zobaczyć TUTAJ.

Continue reading  

Oczyszczanie wody w ramach projektu ,,Młodzi badacze – uczymy się przez doświadczenie”

Oczyszczanie wody w ramach projektu ,,Młodzi badacze – uczymy się przez doświadczenie”. Uczniowie klasy A i E Szkoły Podstawowej zbudowali prosty model filtrowania wody. W tym celu użyli przezroczystych pojemników, w które kolejno wkładali: papierowy filtr, żwir, piasek  i aktywny węgiel. Następnie wlewali brudną wodę zanieczyszczoną olejem i ziemią.

Z dużym zainteresowaniem przypatrywali się jak z brudnej wody na dole w pustym zbiorniku pojawiają się krople czystej, w ten sposób  poznali cykl oczyszczania wody.

Eksperyment poprzedziło oglądanie filmu na temat wykorzystania i oczyszczania wody oraz sposobów jej oszczędzania. Zdobytą wiedzę uczniowie utrwalili wykonując ćwiczenia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej.

Continue reading  

Praca

Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Giżycku zatrudni psychologa z przygotowaniem pedagogicznym.

Kontakt:696957604

Jak powstaje tęcza, jak mieszają się barwy, czy jedzenie jest sztucznie barwione?

Jak powstaje tęcza, jak mieszają się barwy, czy jedzenie jest sztucznie barwione? Dzieci każdego dnia zadają tysiące pytań. Dziś zaprezentowaliśmy prosty i szybki eksperyment, który może być dobrym wprowadzeniem do dłuższej rozmowy o kolorach wokół nas. Doświadczenie to robiło duże wrażenie na dzieciach, podczas którego zaobserwować mogli przepiękne barwy oraz mieszanie się kolorów. Eksperyment posłużył również do omówienie zalet zdrowej żywności i minusów sztucznej żywności przepełnionej cukrem i barwnikami, które rozpuszczają się po zjedzeniu w naszym organizmie.

Continue reading  

Burza w szklance… oleju. Co jest cięższe: olej czy woda?

Eksperyment ten jest wręcz hipnotyzujący, na poruszające się w górę i w dół kolorowe bąbelki można patrzeć bez końca. Do wody i oleju uczniowie Szkoły Podstawowej dodali klika kropel barwnika oraz tabletkę musującą. Pierwsze wrażenia wywołają u nas efekt WOW, bo wlewany do wody olej już powoduje powstawanie bąbelków, a gdy dodaliśmy tabletkę…powstała burza! Po każdej dodanej tabletce spektakl zaczyna się od nowa!

A dlaczego tak się dzieje? Woda i barwnik są cięższa od oleju i opadają na dno naczynia. Tabletka musująca powoduje wytwarzanie się bąbelków z gazem (dwutlenkiem węgla), a one z kolei wypychają zabarwioną wodę ku górze, która następnie opada na dno naczynia i obieg się zamyka. Continue reading